lunedì 24 febbraio 2020

VESSEL: Vagabond Blues (Review)

STONER/DESERT ROCK
“Vagabond Blues is themed around displacement and progress. Like any journey worth taking, the first, second and third acts are diverse, but strangely inter-connected. From the first to the final notes, you will be surprised where this trip can take you.”
Il trio di Bendigo (Australia) non mente! Vagabond Blues parla effettivamente di disorientamento e progresso che ne deriva. Qui il viaggio è errante e senza meta (Vagabond, appunto), e serve a perdersi e ritrovarsi, ma ogni volta in una condizione e con una consapevolezza totalmente diverse dalle precedenti.
In un immaginario degno dei migliori sci-fi anni ’50, i Vessel descrivono così il loro secondo lavoro dopo Nostalgia (2016). Come tanti album nel genere, anche questo va forse ascoltato ad occhi chiusi, per essere meglio immersi nel deserto stellato di contemplazione che Jordan Forster (chitarra), Mason Matheson (vocals) e Adrian Doling-Hill (basso) cercano, con successo, di evocare.
Il disco si apre con due brani veloci e dritti al punto, di quel blues-stoner groovy che farebbe battere i piedi anche al più irriducibile blackster a braccia conserte. Qui i riff la fanno da padrone, tra groove interessanti e un fuzz tone a cui è sempre impossibile dire di no. La produzione è in qualche modo “fresca” e aperta, spicca in particolare la batteria nitida e dal rullante “croccante”, scelta che trova la massima valorizzazione in questi primi due brani, conferendo loro un groove pazzesco.
L’album mantiene la promessa iniziale della band, apportando con la terza e quarta traccia un decisivo rallentamento, nella perfetta tradizione del genere: impossibile non sorridere di cuore di fronte alla citazione in Atacama (indizio: è la title track di un certo album omonimo del 1970). Questo è forse il brano più completo ed introspettivo del disco, e che personalmente riassume meglio l’intento dichiarato dalla band. Atmosfere da desert rock alternate a passaggi decisamente più “malefici” e occulti, groove azzeccati e ancora buon gusto e semplicità nel riffing.
Dark in the Light rappresenta un breve e veloce intermezzo prima delle ultime due tracce, The Void Tempest e The Devil’s Backyard. Qui si torna allo stoner più classico e granitico, ricchissimo di suggestioni spaziali e introspettive. Spicca la voce femminile della brava Sue D. Nym nell’ultimo brano.
In generale, l’album è un onestissimo lavoro molto fedele al genere, che incarna alla perfezione. Un lavoro ben concepito, scritto e prodotto, un ascolto molto godibile e vario per i fan del genere.

ENGLISH VERSION
“Vagabond Blues is themed around displacement and progress. Like any journey worth taking, the first, second and third acts are diverse, but strangely inter-connected. From the first to the final notes, you will be surprised where this trip can take you.” 
The trio of Bendigo (Australia) don't lie! Vagabond Blues actually speaks of disorientation and progress that derives from it. Here the journey is wandering and aimless (Vagabond, in fact), and serves to get lost and find yourself, but each time in a condition and with a totally different awareness from the previous ones.
In an imaginary worthy of the best 1950s sci-fi, that's how Vessel describe their second work after Nostalgia (2016). Like many albums in the genre, this too should perhaps be listened to with your eyes closed, to be better immersed in the starry desert of contemplation that Jordan Forster (guitar), Mason Matheson (vocals) and Adrian Doling-Hill (bass) seek, successfully, to evoke.
The album opens with two fast and straight to the point tracks, of that groovy blues-stoner that would make even the most irreducible blackster beat his feet with his arms folded. Here riffs are the masters, between interesting grooves and a fuzz tone to which it is always impossible to say no. The production is somehow "fresh" and open, thanks to the clean drums and to the "crisp" snare, a choice that finds the maximum enhancement in these first two tracks, giving them a crazy groove
The album keeps the initial promise of the band, bringing with the third and fourth tracks a decisive slowdown, in the perfect tradition of the genre: impossible not to smile heartily in front of the quote in Atacama (clue: it is the title track of a certain album of the same name from 1970). This is perhaps the most complete and introspective track on the disc, and which personally sums up better the intent declared by the band. Atmospheres from desert rock alternating with decidedly more "evil" and occult passages, guessed grooves and still good taste and simplicity in riffing.
Dark in the Light represents a short and fast interlude before the last two tracks, The Void Tempest and The Devil's Backyard. Here we return to the more classic and monolithic stoner, rich in spacey and introspective suggestions. The female voice of the good Sue D. Nym stands out in the last song.
In general, the album is a honest work very faithful to the genre, which embodies perfectly. A well-conceived, written and produced work, a very enjoyable and varied listening for fans of the genre. 

TRACKLIST
  1. Vagabond Blues
  2. Twenty Twenty
  3. Atacama
  4. Red Witch
  5. Dark in the Light
  6. The Void Tempest
  7. The Devil's Backyard
INFO
ANNO: 2020
LABEL: Majestic Mountain Records
WEB: Bandcamp


VESSEL - ATACAMA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...